عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با هشدار نسبت به رویکرد غیرمتمرکز در مقابله با گرد و غبار گفت: توقع من این است که دولت به‌گونه‌ای عمل کند که فرمان اجرایی از دستش خارج نشود و مشخص باشد مسئولیت کار با کدام نهاد است. به نظر می‌رسد اولویت‌دارترین نهاد برای این مأموریت، وزارت جهاد کشاورزی و به‌طور خاص سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

کنترل معضل گرد و غبار نیازمند اجرای پروژه های بیابان زدایی در داخل و مذاکره با کشورهای مبدأ گرد و غبار است

محمد جلالی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به تصمیم دولت درباره تشکیل کارگروه تخصصی مقابله با پدیده گرد و غبار، گفت: در مصاحبه‌ها و فضای رسانه‌ای اعلام شد که آقای رئیس‌جمهور دستور تشکیل یک گروه تخصصی برای مقابله با پدیده گرد و غبار را صادر کرده‌اند. قرار است این کارگروه از حضور کارشناسان، دانشمندان، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهیان بهره بگیرد و راهکارهایی برای مقابله با این پدیده ارائه کند.

وی با بیان اینکه مسئله گرد و غبار، ریزگرد یا به تعبیر تخصصی بیابان‌زایی، نیازمند هم‌زمانی اقدامات داخلی و فرامرزی است، گفت: باید در داخل کشور عملیات بیابان‌زدایی به‌صورت جدی دنبال شود و در خارج از کشور نیز از طریق دیپلماسی یا اقدامات فنی و اجرایی با کشورهای مبدأ گرد و غبار تعامل و همکاری صورت گیرد. این اقدامات مکمل هم هستند و نباید از هیچ‌کدام غافل شد.

جلالی افزود: بخشی از این تصمیم دولت ناظر به الزام رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در پروژه‌های عمرانی است که کاملاً منطقی و درست است. پیش‌تر نیز قوانین لازم در این خصوص وجود داشته و دارد و دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاران موظف‌اند ملاحظات زیست‌محیطی را در توسعه فیزیکی کشور رعایت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در عین حال از بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور انتقاد کرد و گفت: اینکه رئیس جمهور اعلام کرد از نظرات کارشناسان خارجی هم استفاده شود، اگر منظور استفاده از تجربیات جهانی به‌منظور هم‌افزایی و به‌روزرسانی مطالعات باشد، سخن درستی است. اما باید با افتخار عرض کنم که کشور ما، حتی پیش از انقلاب و به‌ویژه پس از آن، در زمینه مقابله با بیابان‌زایی، ریزگرد و گرد و غبار جزو کشورهای پیشرو بوده و کارشناسان ایرانی، به‌ویژه در دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، کارهای علمی و اجرایی بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز مطالعات بسیار خوبی در سازمان منابع طبیعی کشور وجود دارد. محل‌های بحرانی، منابع برداشت ریزگردها، مسیر حمل و محل رسوب آن‌ها، همگی در قالب مطالعات دقیق مشخص شده‌اند. بنابراین نیازمند تکرار مطالعات نیستیم، بلکه باید این مطالعات وارد فاز اجرایی شوند.

جلالی با هشدار نسبت به رویکرد غیرمتمرکز در مقابله با گرد و غبار تصریح کرد: توقع بنده این است که دولت به‌گونه‌ای عمل کند که فرمان اجرایی از دستش خارج نشود و مشخص باشد مسئولیت کار با کدام نهاد است. به نظر می‌رسد اولویت‌دارترین نهاد برای این مأموریت، وزارت جهاد کشاورزی و به‌طور خاص سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

وی ادامه داد: اگر این مأموریت به یک کارگروه عمومی واگذار شود که چند سال بعد امکان حساب‌کشی و نظارت بر عملکردش وجود نداشته باشد، این شیوه درستی نیست. حتماً باید یک دستگاه مشخص متولی اجرای عملیات بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها باشد تا هم پاسخگو باشد و هم بتوان فعالیت‌هایش را رصد و ارزیابی کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر مقصود رئیس‌جمهور از تشکیل این کارگروه استفاده از دیدگاه‌های جدید و به‌روزرسانی داده‌ها برای ایجاد هم افزایی است، این کار کاملاً درست است. اما اگر نتیجه این باشد که فعالیت‌های اجرایی متوقف بمانند تا خروجی این کارگروه مشخص شود، این نگاه قابل قبول نیست و آسیب‌زا خواهد بود.

جلالی در پایان تأکید کرد: کشور ما هم ظرفیت کارشناسی قوی دارد، هم مطالعات جامع و به‌روزشده، و هم تجربه عملی قابل اتکا. باید این ظرفیت‌ها را تقویت کرد و اجازه نداد زمان اجرای پروژه‌ها در انتظار تصمیم‌گیری‌های تکراری از دست برود./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار